آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

آیا شگفتی فوتبال در برابر ریاضیات به زانو درخواهد آمد؟

 

شگفتی فوتبال در برابر ریاضیات به زانو درخواهد آمد؟

استاد اقتصاد دانشگاه سلفورد بر اساس 9هزار بازی بین‌المللی طی هشت سال گذشته و شبیه‌سازی یکصدهزار بازی جام امسال، اسپانیا را قهرمان جام امسال معرفی کرده است.
آیا می‌دانید ریاضی‌دانان چطور به چنین پیش‌بینی‌هایی می‌رسند؟ 

پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال روز به روز بیشتر به فضاهای علمی راه پیدا می‌کند. از مطالعه طراحی محل قرار گرفتن بازیکنان و نحوه تاثیر آن بر نتیجه گرفته تا آثار اقتصادی نتایج بازی‌ها. اما ادعای این که می‌توان نتایج بازی‌های فوتبال را پیش‌بینی کرد، بیش از اندازه اغراق‌آمیز است. اما آیا پیش‌بینی‌های دانشگاهی نیز به اندازه ادعاهای جادوگران و طالع‌بینان بی‌اعتبار است؟

بیشترین مدل‌های مربوط به پیش‌بینی فوتبال در علوم دانشگاهی، مدل‌هایی هستند که کارامدی بازارهای شرط‌بندی را می‌سنجند. فرضیه بازارهای کارامد یکی از اصول نظریه‌های اقتصادی است که می‌گوید یک سرمایه‌گذار نباید بتواند به طور مداوم بیش‌تر از میزان متوسط، بازگشت پول داشته باشد. اما اگر بتوان نتیجه بازی را پیش‌بینی کرد، افراد می‌توانند نه تنها بیشتر از متوسط،‌ بلکه حتی بیشتر از کل سرمایه خود بازگشت پول داشته باشند و این امر فرضیه بازارهای کارامد را نقض خواهد کرد. اما طبیعت مدل‌ها این است که به ندرت واقعیت را تمام و کمال منعکس می‌نمایند.

ادامه مطلب ...

فرمول ریاضی عشق!

این معادله ریاضی عبارت از: تو+ او - انرژی = انحلال عشق

 

   یک ریاضیدان اسپانیایی معادله ای ریاضی را ارائه کرده است که به کمک آن می توان در خصوص دوام عشق توضیح داد. "خوزه مانوئل ری" از دپارتمان آنالیز اقتصادی دانشگاه مادرید این معادله ریاضی را ابداع کرده است.

به اعتقاد این ریاضیدان، برای درک دلایلی که بسیاری از زوجها را وادار به جدایی می کند و یا باعث می شود که از یک عشق ابدی بهره مند شوند به یک مدل ریاضی نیاز است.

این دانشمند، فرمول خود را "قانون دوم ترمودینامیک کاربردی برای واکنشهای احساسی" نامگذاری کرده و اظهار داشته است که یک اتحاد برای حفظ بقا به طور مداوم از انرژی تغذیه می کند و این معادله و مدل ریاضی می تواند به خوبی دینامیک موفقیت و عدم موفقیت عشق را توضیح دهد و به زوجین کمک کند که برای قلمرو احساسی خود نقطه متعادل را پیدا کنند.

فرمول

 

این معادله ریاضی عبارت از: تو+ او - انرژی = انحلال عشق

براساس گزارش PhysOrg.com، این فرمول ریاضی نشان می دهد که با حذف انرژی لازم برای تغذیه عشق، زندگی زوج به نتایج غم انگیزی منجر می شود.