آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

یازدهمین کنفرانس آمار ایران

یازدهمین کنفرانس آمار ایران در شهریور ماه 1391 در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می گردد. و با حکم مورخ 12/4/89 رئیس دانشگاه، آقای دکتر رحمان فرنوش به عنوان دبیر این همایش منصوب گردید.اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد.

لوگوی روز جهانی آمار در فرهنگ های مختلف

لوگوی رسمی 

 

 

لوگوی عربی 

 

 کشور ارمنستان   

 

روز جهانی آمار

 

 

  بنا به برنامه ی سازمان ملل ، روز جهانی آمار رسمی در تاریخ ۲۸ مهرماه 1389 ( 20  اکتبر 2010) در دنیا جشن گرفته می شود. این واقعه که برای اولین بار در دنیا توسط سازمان ملل مطرح شده است برای گرامی داشت دستاوردهای آمار رسمی در جهان برپا می شود.

بانکیمون - دبیر کل سازمان ملل - در نامه ی ماه جولای که به سران تمام کشورهای دنیا فرستاده شد ، در این مورد می گوید :
"بیایید در این موقیت تاریخی جشن بگیریم و اذعان کنیم به نقش آمار در توسعه ی اجتماعی  و اقتصادی جوامعمان و برای تقویت توانایی های ملی آمار تلاش کنیم و منابع خود را به آن اختصاص دهیم."

چرا روز جهانی آمار ؟

گرامی داشت روز جهانی آمار در حقیقت برای نشان دادن اهمیت آمار ملت ها در سطح جهان است. و این گرامی داشت سبب خواهد شد که افکار عمومی و ملت ها آگاهی و اعتماد کافی به آمار رسمی پیدا کنند. که این امر باعث می شود آماردانان در سراسر دنیا و در فرهنگ های مختلف راحت تر کارهای خود را به انجام برسانند.

در این روز چه انتظاراتی داریم ؟

در روز جهانی آمار ، آمارهای رسمی ملت ها مورد توجه واقع می شوند و دستاوردهایی که این آمارها داشته اند ، شرح داده می شود. و سازمان های مختلف بین المللی ، منطقه ای و ناحیه ای بنا به فعالیت های آماریشان در این حوزه برنامه های ویژه ای خواهند داشت.

شعار روی جهانی آمار :

 سرویس ، تخصص گرایی ، یکپارچگی

 (Services , Professionalism , Integrity 

روز جهانی آمار

 

  

 

Let us make this historic World Statistics Day a success by acknowledging and celebrating the role of statistics in the social and economic development of our societies and by dedicating further efforts and resources to strengthening national statistical capacity

BAN KI-MOON Secretary-General

Letter to World Leaders, July 2010

 

WHY A WORLD STATISTICS DAY?


The celebration of the World Statistics Day will acknowledge the service provided by the global statistical system at national and international level, and hope to help strengthen the awareness and trust of the public in official statistics. It serves as an advocacy tool to further support the work of statisticians across different settings, cultures, and domains.

 

WHAT TO EXPECT


On World Statistics Day, activities at national level will highlight the role of official statistics and the many achievements of the national statistical system. International, regional and sub-regional organizations will complement national activities with additional events.

 

سواد آماری چیست؟

http://www.stat4allir.info/p_2.html 

 

سواد آماری یک توانایی/قابلیت است:

  • توانایی فکر کردن منتقدانه درمورد استدلالها با به کار بردن آمار به عنوان سند یا مدرک
  • قابلیت خواندن و تفسیر داده ها، قابلیت فهم آنچه که خوانده می شود.
  • توانایی فهم و تفسیر آمارهایی که هر فرد در زندگی روزمره با آنها سروکار دارد.
  • توانایی استفاده صحیح از آمار توسط همه افراد جامعه

سواد آماری بر تصمیم گیریها با استفاده از آمار به عنوان سند و مدرک متمرکز شده است، همانگونه که سوادخواندن و نوشتن بر استفاده از کلمات به عنوان مدرک متمرکز شده است.

سواد آماری بیشتر درمورد سووالات است تا جوابها. سوادآماری جوابهای زیادی ندارد. اما می تواند کمک کند تا سووالات بهتری پرسش شود و در نتیجه تصمیمها و قضاوتهای بهتری صورت گیرد.

سواد آماری یک هنر است، هنر تصمیم گرفتن و قضاوت کردن تحت شرایط نامطمئن. 

با سواد آماری کیست؟
  • با سواد آماری کسی است که قادر باشد تفاوت بین رابطه معمولی و رابطه علت و معلولی را از یکدیگر تشخیص دهد.

  •  او کسی است که وقتی با جملاتی همانند جملات زیر روبرو می شود، درست یا غلط بودن جمله دوم را مدرکی مستند برای درست یا غلط بودن جمله سوم نداند:

جمله اول: افرادی که وزن بیشتری دارند بلندقد تر از افرادی هستند که وزن کمتری دارند.

جمله دوم: وزن یک رابطه مثبت با قد دارد.

جمله سوم: اگر شما وزن بیشتری بدست آورید، انتظار می رود که قدتان نیز بلندتر شود.

 

واضح است که برای بزرگسالان جمله سوم غلط است. اما نمی توان نتیجه گرفت که اگر جمله سوم غلط باشد آنگاه جمله دوم نیز غلط خواهد بود. درستی جمله دوم مدرکی است برای درستی جمله سوم، اما درستی جمله دوم برای اثبات درستی جمله سوم کافی نیست.

  • با سواد آماری کسی است که قادر باشد تفاوت بین عبارت "نسبت دادنی" را از عبارت "نسبت داده شده" تشخیص دهد.
    مثال: 90درصد خودکشی ها را افراد متاهل مرتکب می شوند. این آمار به افراد متاهل نسبت داده شده است، اما این بدین معنا نیست که اگر افراد ازدواج نکنند این نسبت کاهش خواهد یافت.

  • با سواد آماری کسی است که فرق آماری که بر اساس نمونه به دست آمده را از پارامتر جمعیت تشخیص دهد.

  • باسواد آماری کسی است که بتواند برداشت درستی از درصدها، میزان ها و نرخ ها داشته باشد.
    مثال: درصد راننده ها در میان زنان همانند درصد راننده هایی که زن هستند، نیست. درصد بیمارانی که نتیجه آزمایش آنها در مورد نوعی بیماری مثبت است همانند درصد افرادی که نتیجه آزمایش مثبت دارند و بیمار هستند، نیست.