آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

زندگینامه دکتر ابوالقاسم بزرگ نیا - به قلم استاد

اینجانب ابوالقاسم بزرگنیا، فرزند سید محمود، متولد 1312 قوچان، دوره ابتدایی و دوره اول دبیرستان را در قوچان و دانشسرای مقدماتی را در مشهد ( 1328 )، لیسانس ریاضی را در دانشسرای عالی تهران و فوق لیسانس ریاضی را در موسسه عالی ریاضیات شادروان دکتر غلامحسین مصاحب به پایان رساندم و در دانشگاه مشهد مشغول تدریس شدم.

 در این زمان استاد ارجمند جناب آقای دکتر بهبودیان در بازگشت از فرصت مطالعاتی برای تدریس درس آمار و احتمال به مشهد دعوت شدند و بنده را به عنوان یک شاگرد مبتدی در جمع دانشجویانشان در کلاس خود پذیرفتند. قطعا حضور در کلاسهای درس ایشان و گوش دادن به بیانات شیوا و دلچسب مطرح شده باعث شد که تصمیم بگیرم رشته تحصیلی خود را در ادامه کار از ریاضیات به آمار و احتمال تغییر دهم.

 ضمنا در فاصله 5 سال تعهد خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد توفیق یافتم در کلاس های درس آقایان دکتر ارقامی ( نمونه گیری از کتاب ککران )، دکتر علی مشکانی ( آمار ریاضی از کتاب هاگ و کریگ ) و دکتر شاهکار ( نظریه اندازه از کتاب هالموس ) که هادی این مسیر جدید بودند، شرکت نمایم. جا دارد در اینجا از آنها صمیمانه تشکر نمایم. برخود لازم می دانم از تمامی استید ارجمندی که از دوره ابتدایی تا دانشگاهی مرهون الطافشان بوده و از محضرشان بهره ها برده ام و ذکر اسامی آن ها در این مختصر نمی گنجد صمیمانه سپاسگزاری نمایم و دست بوس همه آن ها باشم. مراحل استخدامی اینجانب در این دراز مدت به قرار زیر بوده است:

مدت 5 سال آموزگاری در دبستانهای قوچان ( تعهد دانشسرای مقدماتی 1334- 1330 و مدت 5 سال مدرس ریاضیات در دانشگاه فردوسی مشهد ( تعهد موسسات عالی ریاضیات 1348- 1344 ). پس از دریافت مدرک دکتری در رشته آمار و احتمال مجددا برای انجام تعهد به دانشگاه مشهد بازگشتم و تا کنون در انجام بهتر وظیفه ای که به عهده دارم سعی نموده ام تا چه قبول افتد و چ در نظر آید.

 در این مدت مقالات و کتاب های متعددی به کمک دوستان همکار در زمینه های مختلف علمی و تحقیقی مورد علاقه به چاپ رسیده است، که بعضی از آنها به عنوان کتاب سال برگزیده شده اند. زمینه های تحقیقی مورد علاقه اینجانب قضایای حدی در فضاهای باناخ و انواع همگرائی ها در مورد متغیرهای تصادفی و عناصر تصادفی وابسته است.

آمار و دروغ....

سر جوشیا استامپ گفته است:
دروغ سه نوع است

1-دروغ معمولی

2-دروغ شاخدار

3-آمار !!!!


اما آمار دروغ نمیگوید، این ارقام هستند که دروغ می گویند 

و 

صد البته دروغگویان آمار سازی میکنند.......

ریاضیدان و مرگ!!!

از دو دوست ریاضیدان یکی مرد.

  آنکه مرد به خواب آنکه نمرده بود آمد و گفت:نمیدانی چه دنیای جالب و هیجان انگیزی است اینجا.هر چه در آنجا هست اینجا هم هست و بیشتر.گاوس اینجاست...

خبر خوش این است که این هفته گاوس در سمینار ریاضی سخنرانی خواهد کرد. 

خبر بد هم این است که

هفته آینده در سمینار ریاضی برای تو سخنرانی گذاشته اند. 

مفهوم های ریاضی

  د.یا. سترویک: 

   باید به یاد داشته باشید که مفهوم های ریاضی نتیجه ای از کار آزاد ذهن نیستندبلکه انعکاسی از جهان واقعی و عینی دور و بر ما هستند که البته اغلب به صورت کاملا انتزاعی طرح می شود.

مردی که دنیایش <عدد پی> بود

معمولاً فقط برای ریاضیدان ها و مهندس ها عدد پی جزء اولویت های زندگی، آن هم نه اولویت های مهم بلکه اولویت های درجه دوم یا سوم است و سایر مردم حداکثر آن را در حد دروس مدرسه، با عدد ۱۴/۳، یا کم حافظه ترها با عددی حول و حوش ۳ به یاد می آورند.


   اما برای آکیرا هاراگوچی عدد پی چیزی بیش از یک عدد صرف است. او می گوید عدد پی در واقع مرگ او در زندگی و تجسم دنیای معنای ورای دنیای ظاهر و در یک کلام معنای دنیای پیرامون است، درست است که کامپیوتر توانسته رقم اعشاری عدد پی را تا یک میلیارد رقم محاسبه کند اما این محاسبه نشان داده است که اعداد اعشار عدد پی از هیچ نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی کند و در واقع هیچ دسته عددی در آنها نیست که تکرار شود، با این وجود آقای هاراگوچی که یک مهندس شصت و یک ساله بازنشسته ساکن شهر شیبای ژاپن است بیش از بیست سال وقت گذاشته است تا اعداد اعشار عدد پی را تا یکصد هزار رقم به خاطر بسپارد و در نهایت نمایش تکرار این یکصدهزار عدد در مقابل چشم تماشاگران با چک شدن آن توسط کامپیوتر به یک نمایش باشکوه بدل شد، نمایشی که نام او را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد، اما این مرد می گوید هدفش از این همه تلاش صرفاً ثبت نامش در کتاب رکوردها نبوده است و او هدفی متعالی تر از این داشته است.

ادامه مطلب ...

در blogsky هم هستم

با سلام

وبلاگ قبلی بنده  

 http://www.yektastatistics.blogfa.com 

  

در اینجا هم ارایه خواهد شد