آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

آمار * احتمال * ریاضیات

در این وبلاگ مطالب متنوعی در زمینه آمار ، احتمال و ریاضیات ارایه می شود

مردی که دنیایش <عدد پی> بود

معمولاً فقط برای ریاضیدان ها و مهندس ها عدد پی جزء اولویت های زندگی، آن هم نه اولویت های مهم بلکه اولویت های درجه دوم یا سوم است و سایر مردم حداکثر آن را در حد دروس مدرسه، با عدد ۱۴/۳، یا کم حافظه ترها با عددی حول و حوش ۳ به یاد می آورند.


   اما برای آکیرا هاراگوچی عدد پی چیزی بیش از یک عدد صرف است. او می گوید عدد پی در واقع مرگ او در زندگی و تجسم دنیای معنای ورای دنیای ظاهر و در یک کلام معنای دنیای پیرامون است، درست است که کامپیوتر توانسته رقم اعشاری عدد پی را تا یک میلیارد رقم محاسبه کند اما این محاسبه نشان داده است که اعداد اعشار عدد پی از هیچ نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی کند و در واقع هیچ دسته عددی در آنها نیست که تکرار شود، با این وجود آقای هاراگوچی که یک مهندس شصت و یک ساله بازنشسته ساکن شهر شیبای ژاپن است بیش از بیست سال وقت گذاشته است تا اعداد اعشار عدد پی را تا یکصد هزار رقم به خاطر بسپارد و در نهایت نمایش تکرار این یکصدهزار عدد در مقابل چشم تماشاگران با چک شدن آن توسط کامپیوتر به یک نمایش باشکوه بدل شد، نمایشی که نام او را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد، اما این مرد می گوید هدفش از این همه تلاش صرفاً ثبت نامش در کتاب رکوردها نبوده است و او هدفی متعالی تر از این داشته است.

تلاش های قبلی او (شمردن عدد پی تا پنجاه هزار اعشار در سپتامبر ۲۰۰۴ و تا هشتاد و چهار هزار رقم اعشار در جولای ۲۰۰۶) در کتاب رکوردهای گینس ثبت نشد اما او بالاخره با تکرار این عدد یکصد هزار و دو رقمی نامش را در کتاب رکوردها وارد کرد. تکرار این ارقام توسط او شانزده ساعت و بیست دقیقه به طول انجامید.

او پس از ثبت این رکورد گفت؛ «طی این سال ها قاعده خاصی برای به خاطر سپردن این ارقام در ذهنم ایجاد کرده ام، اگرچه این عدد نامنظم است اما من توانسته ام در ذهنم به آن نظمی بدهم.» هاراگوچی می گوید که در سنین کم، علاقه مند به ماوراء الطبیعه شد و این گونه بود که تمام اوقات خود را صرف مطالعه کتاب های مذهبی و فلسفی کرد، او در نهایت به این نتیجه رسید که می توان جهان ماورا را در طبیعت حس کرد. او می گوید؛ «من به این نتیجه رسیدم که طبیعت از خطوط مستقیم شکل نگرفته است بلکه همه چیز در این جهان در واقع در یک مسیر دورانی است، این دوران و این حرکت در مسیر دایره یی رمز طبیعت است.» او می گوید با همین فلسفه عدد پی سمبل زندگی است، سمبل طبیعت و موجودات و زندگی ابدی و اما او چگونه توانسته این اعداد را حفظ کند؟


وی شیوه یی منحصر به فرد را برای این کار در پیش گرفته، در واقع برای هر عدد یک حرف جایگزین کرده و سپس با این حروف شعرهایی ساخته و در نهایت این شعر را که در هر کتاب است حفظ کرده است. او می گوید طی بیست سال تمام اوقات فراغت خود را صرف به خاطر سپردن این ارقام کرده است و به خصوص هر شب قبل از خواب چند ساعت را به این کار اختصاص داده است.

هاراگوچی عقیده معمول را که حافظه با بالارفتن سن نقصان می یابد رد می کند و می گوید؛ هرچه سن من بالاتر رفت کارم راحت تر شد، در واقع هرچه سنم بالاتر رفت حافظه بیشتر یاری ام کرد و کارم راحت تر شد... و این را هم بگویم که این تمرین باعث شد حافظه من در همه جهات رشد کند و بتوانم خیلی چیزهای دیگر را در ذهنم داشته باشم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد